MOTYWACJA #13 NAWYKI, Z KTÓRYCH JESTEM DUMNA CZYLI JAK MOTYWACJA WPŁYWA NA NASZE DZIAŁANIA

 

Witajcie!

Kolejny post, kolejne przemyślenia i jeszcze więcej pomysłów na ten mój mały kawałek w sieci. Pogoda nas nie rozpieszcza, robi się coraz zimniej i synoptycy prognozują zimę stulecia. Ale wiecie co? I tak wiem, że damy radę ją przeżyć. Tylko na litość boską, przestańmy narzekać.

Czy Wy też tak macie, że jeśli na czymś Wam BARDZO zależy (ale tak na prawdę bardzo!) to robicie wszystko w Waszej mocy, aby to osiągnąć? Oczywiście niepożądane jest np. upijanie się na umór (chociaż jeśli Wam zależy stracić film… Wasza sprawa) czy też wchodzenie w chore relacje. Ale niestety jeśli mamy złe nawyki to… musimy je zastępować dobrymi, i to szybko!

Ostatnio czytałam bardzo interesujący artykuł o nawyku i jego działaniu na człowieka. Artykuł znajduje się TUTAJ więc zachęcam do przeczytania w wolnej chwili. Ogólnie rzecz biorąc eksperyment na szczurach, który został przeprowadzony w sposób powiedzmy w miarę humanitarny nasunął wnioski:

  1. Nawyki, które są w nas zakorzenione już nie znikną. I o ile są to dobre nawyki to pal licho, ale złe możemy jedynie zastępować jakimiś nowymi nawykami.
  2. Nasze życie w dużej mierze jest zależne od naszych nawyków. Przykłady: Wstajecie rano i idziecie albo do toalety albo do kuchni napić się wody; Kolejny nawyk: mieszanie herbaty łyżeczką w jedną stronę – i pomyślcie sobie jak byście zareagowali jakby ktoś Wam pomieszał herbatę w inną stronę niż Wy macie w nawyku. Niektóre nawyki są na prawdę chore.
  3. Motywacja jest niezbędna do zmian nawyków. To nie tylko mój wniosek prywatny z przeczytania tego artykułu ale również fakt. Bo: dowiadując się, że jesteście chorzy i musicie przestać palić bądź powinniście zdrowiej się odżywiać to nie podejmujecie tego wyzwania? Znam osoby, które nie podejmują ale są również takie, że właśnie motywacja spowodowana strachem na nich działa i zastępują złe nawyki, tymi nowymi – dobrymi.

Osobiście przeżyłam i te złe i te dobre i nawet te chore nawyki. Chyba najdziwniejszym było chodzenie po prawej stronie – to znaczy, że po prawej nie mogłam mieć żadnej osoby, musiałam być ” z brzegu”. Nie mam pojęcia czym to było spowodowane, ale całe szczęście pokonałam ten nawyk. Moje złe i chore nawyki postanowiłam zastąpić nowymi, dobrymi – które były oczywiście wprowadzane stopniowo, aby się nie zdemotywować. Z nawyków, z których jestem na prawdę dumna jest m.in:

  1. Nawyk pomagania Innym – i to jest 100% super nawyk, który w sobie wypracowałam 3 lata temu. Co roku jestem Darczyńcą Szlachetnej Paczki i tworzę wraz ze swoimi znajomymi, przyjaciółmi, współpracownikami oraz niekiedy również z nieznajomymi paczki dla Rodzin, które są w ciężkiej sytuacji życiowej. Od otwarcia bazy rodzin do finału jest ok. 2-3 tygodnie i zawsze to są dni, w których jestem dla tej rodziny na prawdę w 200%

Oczywiście jeśli chcesz się dołączyć do mojego wydarzenia i pomóc mi w tworzeniu tegorocznej Szlachetnej Paczki to zapraszam: Stwórzmy Szlachetną Paczkę 4!

2. Nawyk planowania – nie wyobrażam sobie nie mieć zaplanowanych ważnych spotkań, wizyt u lekarza, rzeczy które są do zrobienia w danym czasie (jak np. opłacenie katastru w marcu). Uważam, że jakby nie było osoba dorosła powinna wykazywać się „ogarnianiem” i bardzo nie lubię wymówek typu „nie mam czasu”. No nie masz czasu, bo nie planujesz i czas Ci ucieka na nie wiadomo co. No i plannery i kalendarze – narzędzie obowiązkowe, które na prawdę czasami ratuje tyłek 🙂

3. Nawyk sprzątania od razu – mycie naczyń i ogólny porządek w domu jest dla mnie bardzo ważny. Mając wokół siebie chaos nie mogę się skupić, dlatego mój M. ma w tej kwestii jako facet ze mną bardzo ciężko (Wiem, że masz ciężko ale to dla Twojego dobra! 🙂 ). Posprzątany dom to dom pełen harmonii i spokoju. No a co do mycia naczyń od razu – nie mamy zmywarki i logicznie lepiej od razu umyć naczynia niż później męczyć się z zaschniętymi resztkami, prawda? 🙂

4. Nawyk kupowania książek – to mój nawyk i jednocześnie nałóg. Kolejny artykuł będzie właśnie o książkach i o Wrocławskich Targach Dobrej Książki, które się zbliżają i tam zobaczycie, że pod kątem książek mam zboczenie. Uwielbiam je i zawsze mi mało. Myślę, że mogłabym na prawdę dużo pieniędzy wydać na książki ale póki co mam limit i powierzchniowy jeśli chodzi o mieszkanie i finansowy jeśli chodzi o budżet na przyjemności.

5. Nawyk ciągłego motywowania – czasami dostaje mi się za to, bo ludzie mnie próbują zdemotywować jakimiś tekstami typu: „A zobaczysz, jak będziesz miała dzieci to nie będzie tyle czasu”, „A zobaczysz po ciąży znowu Ci brzuszek wróci”. Znam siebie i wiem, że nawet nie tle na przekór tym osobom ale właśnie dla swojej satysfakcji będę robić wszystko to o czym oni mówią na opak, czyli będę zmotywowana. I wiadomo będą gorsze chwile, ale potem znowu będzie motywacja i powrót do mojego pozytywnego myślenia….bo przecież to mam w nawyku 🙂

6. Nawyk płatków z mlekiem – … no cóż jak to mówi M. „królik je królicze żarcie” kic kic. 😀 A tak serio to faktycznie uwielbiam na śniadanie płatki z mlekiem i nie wstydzę się tego. A co! I to jeszcze nie jakieś tam mleko… tylko całe 3,2% tłuszczu ! 🙂

7. Nawyk picia wody – z tym nawykiem walczyłam bo raz było lepiej raz gorzej, jednak wygrałam. Od roku piję codziennie min. 1,5 l wody i czuję się świetnie, zarówno psychicznie jak i fizycznie. Jeśli nie pijecie wody, to na prawdę zacznijcie!

I na ostatek: 8. Nawyk brania wielu projektów na siebie – to akurat może być albo dobry albo zły nawyk. Z pozytywnego punktu widzenia wiele projektów oznacza większe doświadczenie, umiejętności organizacyjne ale z drugiej strony to obciążenie psychiczne i hmm… no walka z samą sobą. Trzymam nad sobą bata i czasami jest to dobre, ale w niektórych momentach jestem zła na siebie, że nie umiem przystopować.

U mnie nawyki opisane, a czy Ty zastanawiałeś się jakie masz nawyki? I czy one Ci pomagają w życiu czy szkodzą? Podziel się w komentarzu ze swoimi spostrzeżeniami, jestem ich bardzo ciekawa! 🙂

Carol

MaJesteśmy tym, co w swoim życiu powtarzamy. Doskonałość nie jest jednorazowym aktem, lecz nawykiem.xx brown

Dodaj komentarz